1. 3. Komunikacja interpersonalna i konflikty społeczne
1. Autoprezentacja – świadome kreowanie przez daną osobę własnego wizerunku
2. Taktyki autoprezentacji
a. asertywne
– autopromocja – eksponowanie własnych zalet i kompetencji
– dawanie przykładu – prezentowanie siebie jako osoby godnej naśladowania
– ingracjacja – pozyskiwanie sympatii przy pomocy przysług, komplementów i pochlebstw
– zastraszanie - prezentowanie własnej osoby jako nieustępliwej i bezkompromisowej
b. obronne
– sublikacja – akcentowanie własnej bezradności
– wymówki – negowanie własnej winy
– usprawiedliwianie – nadawanie neutralnego lub pozytywnego sensu negatywnym zachowaniom
– przepraszanie – wyrażanie skruchy za niewłaściwe zachowania
– samoutrudnianie – mnożenie przeszkód w celu usprawiedliwienia własnego niepowodzenia
3. Komunikacja to proces przekazywania informacji
a. uczestnicy procesu komunikacji:
– nadawca komunikatu
– odbiorca komunikatu
b. składniki procesu komunikacji:
– kontakt
– komunikat
– kod
– kontekst
c. rodzaje komunikacji:
– werbalna – słowna
– niewerbalna (tzw. mowa ciała)
wokalika – formy oddziaływania głosem
kinezyka – formy oddziaływania gestem
4. Modele zachowań
a. zachowanie agresywne – dążenie do dominacji
b. zachowanie pasywne (bierne) – skłonność do wycofywania się w sytuacjach trudych
c. zachowanie asertywne – umiejętność wyrażania własnych uczuć, opinii, pragnień w sposób adekwatny, otwarty i pozbawiony lęku, a zarazem respektujący uczucia i postawy innych osób