3. 9. Nowe zjawiska społeczne i kulturowe w drugiej połowie XX wieku
1. Rewolucja obyczajowa
a. podłoże rewolucji obyczajowej
– postęp cywilizacyjny – zwłaszcza w zakresie środków masowego przekazu – radio, telewizja
– wzrost dobrobytu, a wraz z nim nowych oczekiwań
– rozwój i rozpowszechnienie edukacji
b. młodzież coraz częściej odrzucała zastany porządek społeczny i dążyła do ustanowienia własnego
c. nowe oczekiwania od życia i rewolucja seksualna podważyły dotychczasową rolę rodziny
– wynalezienie pigułki antykoncepcyjnej wpłynęło na zmianę obyczajów seksualnych
– wzrosło przyzwolenie dla aborcji
– wzrosła liczba rozwodów
– wzrosła liczba związków nieformalnych
d. rewolucji obyczajową odzwierciedlały nowe zjawiska w muzyce – np. twórczość zespołów:
– The Beatles
– The Rolling Stones
– The Animals
– The Doors
2. Ruchy kontestatorskie
a. subkultury młodzieżowe powstały na fali kontestacji norm społecznych
c. punk
d. nowe zjawiska w muzyce młodzieżowej w latach 70-ych
– hard rock (np. zespoły: Deep Purple i Black Sabbath)
– punk rock (np. zespół Sex Pistols)
e. w 1968 r. w wielu krajach zachodnich miał miejsce masowy bunt młodzieży studiującej
3. Walka z segregacją rasową w Stanach Zjednoczonych i Republice Południowej Afryki
a. segregacja rasowa nadal występowała w stanach południowych USA
b. przeciwko segregacji rasowej występował pastor Martin Luther King
– Marthin Luther King stosował metodę biernego opou – bojkot, marsze protestacyjne
– w 1964 r. w USA ustanowiono przepisy likwidujące segregację rasową
– Marthin Luther King w 1964 r. otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla
– w 1968 r. Marthin Luther King został zamordowany
4. Znaczenie Soboru Watykańskiego II
a. Sobór Watykański II został zwołany w 1962 r. przez papieża Jana XXIII, a swoje obrady zakończył za pontyfikatu Pawła VI
b. jednym z celów było zahamowanie procesów laicyzacji
c. przykładowe reformy Soboru Watykańskiego II
– wprowadził do liturgii języki narodowe
– odtąd podczas mszy i nabożeństw kapłani stali twarzą do wiernych
– cofnięcie ekskomunik wydanych wobec siebie przez Kościoły katolicki i prawosławny w 1054 r.