1. 08. Władza wykonawcza - Rada Ministrów
I. Skład i organizacja Rady Ministrów
1. Rada Ministrów jest kolegialnym organem władzy wykonawczej
2. Skład
a. Prezes Rady Ministrów (premier)
– stoi na czele rządu i kieruje jego pracami
– koordynuje pracę członków rządu
– kieruje i organizuje pracę terenowych organów administracji
– sprawuje nadzór nad samorządem
b. wiceprezesi Rady Ministrów
c. ministrowie
– minister jest naczelnym organem władzy wykonawczej
– ministrowie kierują określnymi działami administracji państwowej (tzw. resortami) lub
– wykonują zadania zlecone przez premiera (tzw. minister bez teki)
d. przewodniczący komitetów określonych w ustawach (np. Komitetu Badań Naukowych i Komitetu Integracji Europejskiej)
3. Stały Komitet Rady Ministrów – rozpatruje uwagi do projektów rządowych
4. Rada Legislacyjna – opiniuje projekty aktów prawnych
5. Kancelaria Rady Ministrów – urząd zajmujący się obsługą rządu
II. Tryb powoływania i odwoływania Rady Ministrów
1. Zasady powoływania
a. premiera i ministrów mianuje prezydent, ale gabinet z nich utworzony musi cieszyć się zaufaniem sejmu
b. trzy warianty powoływania Rady Ministrów
– wariant I (prezydencki) – prezydent desygnuje premiera, który wybiera ministrów, a sejmu udziela wotum zaufania większością bezwzględną głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
– wariant II (sejmowy) – posłowie wybierają premiera, a na jego wniosek ministrów; sejmu udziela wotum zaufania większością bezwzględną w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
– wariant III (prezydencki) prezydent powołuje premiera, który wybiera ministrów, a sejmu udziela wotum zaufania zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
– gdyby trzeci wariant nie zakończył się powołaniem rządu, prezydent obligatoryjnie skraca kadencję Sejmu i zarządza nowe wybory parlamentarne.
c. siła polityczna rządu zależy od jego zaplecza politycznego,
– rząd większościowy
– rząd koalicyjny
– rząd mniejszościowy
2 . Zasady odwoływania Rady Ministrów i ministrów
a. rząd podaje się po dymisji każdorazowo po ukonstytuowaniu się po wyborach parlamentarnych nowego sejmu
b. nieuchwalenie przez sejm wotum zaufania
c. rezygnacja prezesa Rady Ministrów – prezydent może dymisji nie przyjąć
d. wyrażenie wotum nieufności przez sejm rządowi, premierowi lub ministrowi
– tzw. konstruktywne wotum nieufności – wniosek musi zawierać nazwisko nowego premiera
– wniosek musi być złożony przez co najmniej 46 posłów
– wniosek może być poddany pod głosowanie dopiero po upływnie 7 dni od momentu jego zgłoszenia
– sejm wyraża Radzie Ministrów wotum nieufności większością konstytucyjnej liczby posłów (za musi głosować co najmniej 231 posłów)
– w przypadku nieuchwalenia wotum zaufania, następne może zostać zgłoszone dopiero po trzech miesiącach, chyba że nowy wniosek o zgłosi co najmniej 115 posłów
e. złożenie premiera z urzędu na mocy wyroku Trybunału Stanu
f. Odpowiedzialność Rady Ministrów i członków Rady Ministrów
– odpowiedzialność polityczna – wotum nieufności (patrz. pkt. 6.d.)
– odpowiedzialność konstytucyjna – postawienie członka Rady Ministrów w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu
wniosek o postawienie przed Trybunałem Stanu może złożyć co najmniej 1/4 posłów (115) lub Prezydent RP
decyzja zapada, jeśli zagłosuje za nią co najmniej 3/5 ustawowej liczby posłów (276)
III. Uprawnienia i zadania Rady Ministrów
1. Rada Ministrów posiada prawo inicjatywy ustawodawczej
2. Wykonywanie ustaw
3. Wydawania rozporządzeń
4. Kontrolowanie i koordynowanie prac organów administracji państwowej
5. Uchwalanie projektu budżetu i kierowanie jego wykonaniem
6. Ochrona interesów skarbu państwa
7. Zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznego
8. Sprawowanie ogólnego kierownictwa w stosunkach z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi
9. Zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego kraju i ogólne kierowanie obronnością
IV. Stany nadzwyczajne
1. Stan nadzwyczajny – instytucja prawna stosowana w sytuacji szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa i istnienia bytu państwa, polegająca na odstąpieniu od określonego w konstytucji systemu sprawowania władzy oraz zastosowaniu szczególnych środków, niezbędnych do likwidacji zagrożenia
2. Rodzaje stanów wyjątkowych w Polsce:
a. stan wojenny
– może być wprowadzony w przypadku zagrożenia zewnętrznego, napaści zbrojnej lub w związku z realizacją podpisanych przez Polskę umów międzynarodowych
– stan wojenny jest wprowadzany przez prezydenta na wniosek rady ministrów, w ciągu 48 godzin musi go przedłożyć sejmowi, który może go uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
b. stan wyjątkowy
– stan wyjątkowy może zostać wprowadzony w przypadku zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego
– wprowadzany jest w takim samym trybie, jak stan wojenny
– może trwać nie dłużej niż 90 dni i może być przedłużony tylko raz o 60 dni
c. stan klęski żywiołowej
– może być wprowadzony w przypadku katastrofy naturalnej lub poważnej awarii technicznej