Rozwój malarstwa renesansowego
Malarstwo upada i zanika z pokolenia na pokolenie, gdy malarze biorą za wzór tylko stworzone już malowidła.
Nie będzie zbyt świetne malowidło malarza, jeśli obiera on za wzór malowidła innych; jeśli natomiast uczyć się będzie od natury, wyda piękny owoc, jak to widzimy na malarzach porzymskich, którzy zawsze naśladowali jeden drugiego i z pokolenia na pokolenie wiedli tę sztukę ciągle do upadku. Po nich przyszedł Giotto, Florentczyk, który urodzony w górach samotnych i zamieszkałych tylko przez kozy i podobne zwierzęta, skłonny z natury do podobnej sztuki, zaczął kreślić na skałach ruchy kóz, których pilnował; i tak zaczął rysować wszystkie zwierzęta, które napotykał w okolicy, tak, że po długich studjach, wyprzedził nie tylko mistrzów swego wieku, lecz i wielu stuleci minionych. Po nim sztuka upadła znowu, gdyż wszyscy naśladowali malowidła już stworzone i tak z pokolenia na pokolenie chyliła się coraz bardziej, aż Tomasz Florentczyk, tak zwany Masaccio, wykazał dziełem doskonałem, że ci, którzy brali za wzór co innego, jak naturę, mistrzynię mistrzów, trudzili się daremnie.
To samo powiem w sprawie matematyki, że ci, którzy studjują tylko autorów a nie dzieła natury, są w sztuce wnukami, nie synami tej natury, mistrzyni dobrych autorów. – Nienawidzę najwyższej głupoty ludzi, przyganiających tym, którzy uczą się od natury, dając pokój autorom, uczniom tej natury!
Leonardo da Vinci, Pisma wybrane, Wybór, układ, przekład i wstęp: Leopold Staff, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze w Warszawie, Warszawa-Kraków 1930
1. Wymień wspomnianych przez Michała Anioła artystów. Korzystając z pomocy encyklopedii przygotuj krótką notatkę biograficzną na temat każdego z nich.
2. Co jest powodem upadku sztuki według Michała Anioła?
3. W czym Michał Anioł dopatruje się twórczej inspiracji?
4. Sformułuj własną opinię na temat poglądów Michała Anioła.