Nauki Karmeadesa z Cyreny
Karneades przeciwstawił się nie tylko stoikom, lecz także wszystkim poprzednim filozofom – własną teorią o kryterium fałszu i prawdy. W swym pierwszym skierowanym przeciw wszystkim argumencie dowodzi, że nie ma absolutnie żadnego kryterium prawdy. Nie jest nim ani rozum, ani zmysł, ani wyobrażenie, ani żadna rzecz inna, ponieważ to wszystko na równi nas zawodzi. W drugim argumencie dowodzi, że gdyby nawet było tego rodzaju kryterium, nie mogłoby ono zaistnieć bez przymieszki subiektywnego wrażenia, jakie się rodzi z oczywistości przedmiotu. Jedne wrażenia wydają się, drugie nie wydają się być prawdziwe. Z tych zatem wyobrażeń zarówno te, które są oczywiście fałszywe, jak i te, które nie wydają się być prawdziwe – nie są nic warte i nie są odpowiednie do tego, by zrodzić przekonanie. Takie wyobrażenie, które wydaje się prawdziwe, nazywają akademicy jasnym odzwierciedleniem, prawdopodobieństwem, wyobrażeniem wiarygodnym, takie natomiast, które nie wydaje się prawdziwe, nazywają zniekształceniem, wyobrażeniem nieprzekonującym, nieprawdopodobnym. I ani to, które wydaje się samo przez się fałszywe, ani to, które jest, ale się nie wydaje prawdziwe, nie jest odpowiednie do tego, by zrodzić przekonanie. Zdaniem Karheadesa tylko takie wyobrażenie stanowi kryterium prawdy, które i wydaje się prawdziwe, i wystarczająco jasno jawi się jako prawdziwe (…) Niekiedy narzuca się również wyobrażenie fałszywe, tak że niekiedy z konieczności trzeba się posługiwać wspólnym wyobrażeniem – fałszu i prawdy.
B. Sztumska, J. Klimiński, Historia filozofii. Wybór tekstów źródłowych, Bydgoszcz 1990, str. 37
A. Napisz, jaką szkołę filozoficzną reprezentuje Karneades, a następnie uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na treść źródła.
B. Wyjaśnij, na czym polegało przyjęte przez Karmeadesa kryterium prawdy.