Niewolnicy według Arystotelesa
Jak do określonych kunsztów niezbędne są potrzebne właściwe narzędzia, jeśli dzieło ma być odpowiednio wykończone, tak i do gospodarstwa domowego. Z narzędzi jedne są martwe, drugie żywe, tak np. dla sternika ster jest narzędziem martwym jego zastępca, zaś narzędziem żywym; pomocnik bowiem stanowi rodzaj narzędzia przy wykonywaniu pracy. Odpowiednio do tego także w gospodarstwie domowym rzeczy, jakie się posiada, są narzędziem do życia, mienie jest sumą takich. narzędzi, a niewolnik żywą własnością.
Jest zaś narzędziem ponad narzędzia każdy sługa. Gdyby bowiem każde narzędzie mogło spełniać swoje zadania według rozkazu albo i uprzedzając go, jak to podobno robiły posągi Dedala lub trójnogi Hęfajsta, które, jak mówi poeta, same się zjawiają na zebranie bogów; gdyby tak czółenka tkackie same tkały, a pałeczki od gitary same grały, to ani budowniczowie nie potrzebowaliby pomocników, ani panowie niewolników.
Z wywodów tych okazuje się zatem, jaka jest istota i znaczenie niewolników. Człowiek, który z natury nie należy do siebie, lecz do drugiego, jest z natury niewolnikiem. Należy zaś do drugiego taki człowiek, który jest czyjąś własnością, mimo iż jest człowiekiem ...
Arystoteles, Polityka I 2, 4-5,-7, 1253 b, 1254 a.
A. Wymień cechy charakterystyczne niewolnika.
B. Wyjaśnij, w jaki sposób takie pojmowanie niewolnictwa wpływało na los niewolników.
C. Na podstawie wiedzy pozaźródłowej przedstaw gospodarcze znaczenie niewolnictwa w Grecji okresu klasycznego.