Stanowisko Gromad Ludu Polskiego wobec własności
We własności więc dzisiejszej, cechami do epoki przeminionej należącemi, są: 1° posiadanie z prawa rodu, to jest z odziedziczenia i 2° używanie owoców pracy cudzej, czyli eksploatacja i próżniactwo.
Pierwsze i drugie są niedopełnieniem prawu odpowiednich obowiązków, są uciskiem, wstecznością, anarchią.
Wszelki zatem ruch społeczeński, który nie niszczy na przyszłość dwóch tych znamion dzisiejszej własności, będzie próżnym krwi rozlewem, uronioną emeutą [buntem], nowych zawiedzeń się źródłem, który zaś ją uświęci, będzie ruchem wstecznym ku prawu rodowitości, ku pogaństwu ludzkości wracającym. Przekleństwo mu i jego sprawcom, nowym ludu pijawkom, nowym poświęceń jego i cnót frymarczycielom.
Niszcząc dziedziczenie uczcimy zasadę równości, kładąc pracę za warunek własności, uczcimy zasadę wolności, czyli zasługę indywidualną. Czemże przeobrażenie własności uczci zasadę braterstwa? Oto przelaniem własności wieczystej w ręce społeczności, w ręce ogółu.
Praca zostawszy obowiązkiem i zasługą społeczeńską, rzecz prosta, że nie kto inny jak społeczeństwo wynagradzać za nią i dostarczać jej narzędzi, to jest wyposażać będzie mogło, że zatem do niego, i do niego jedynie, własność ziemi, własność nieruchoma i wieczysta należeć będzie.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Wielka Emigracja, opracował M. Żychowski, Warszawa 1962, nr 31, str. 54-55
1. Na podstawie wiedzy pozaźródłowej przedstaw okoliczności utworzenia i skład społeczny Gromad Ludu Polskiego.
2. Nazwij dwie warstwy społeczne, które zostały w sposób szczególny napiętnowane przez Gromady Ludu polskiego.
3. Jakich zmian społeczno-gospodarczych domagały się Gromady Ludu Polskiego?