H. Sienkiewicz o znaczeniu kolei w Ameryce
(...) Inne pytanie jest: czy takie koleje prowadzone przez kraje puste do jakichś placówek cywilizacji, jak np. fort Yuma, opłacają się przedsiębiorcom? — ale i na to pytanie niepodobna inaczej odpowiedzieć, jak twierdząco. Przede wszystkim są przedsięwzięcia obliczone na lata, na przyszłość. Arizona np. jest krajem dziś jeszcze prawie pustynnym, ale przedsiębiorcy liczą na to, że przestanie być pustym, gdy kolej ułatwi do niej drogę. Wiedzą dobrze, że bogactwa mineralne tego kraju, niewyczerpane kopalnie srebra, ściągają mnóstwo górników z całych Stanów, że za górnikami pójdą handlujący, za tymi kolejno rolnicy; że powznoszą się miasta, powstanie przemysł, a w końcu prace i nakłady aż nadto obfity pion przyniosą.
Jednym słowem: w Ameryce koleje otwierają nowe kraje (...)
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 1865-1914. Opracowała J. Derużyna, Warszawa 1959, nr 39, str. 5
A. Jaki to rodzaj źródła historycznego? Uzasadnij swoją odpowiedź.
B. Oceń wiarygodność autora.
C. Wyjaśnij, na czym, zdaniem autora, polegało najważniejsze znaczenie budowy linii kolejowych.