Zdobycie Tyru przez Aleksandra Wielkiego
9. Kiedy więc. zapadła decyzja prowadzenia wojny, Tyryjczycy pozostawili na murach i wieżach machiny wojenne, rozdzielili broń młodszym rocznikom, a rzemieślników, których wielu było wówczas w mieście, rozmieścili po warsztatach. Wszystko tętniło przygotowaniami do wojny. Sporządzano także kute w żelazie uchwyty, tak zwane bosaki, które zarzuca się na umocnienia nieprzyjacielskie, oraz „kruki” i inne narzędzia wymyślone dla obrony miast.
10. Lecz wpierw trzeba było zbudować groblę, która miała połączyć miasto z lądem stałym.
11. Gdy grobla zaczęła się wynurzać ponad wodę równocześnie zaś zwiększała się jej szerokość a zmniejszała odległość od miasta, Tyryjczycy, zobaczywszy rozmiary budowli, której narastanie przedtem uszło ich uwagi, zaczęli okrążać ją na lekkich okrętach i zasypywać pociskami łudzi, którzy stali na jej krańcu. Zranili wielu Macedończyków – sami bezpieczni, gdyż mogli swobodnie cofać swoje łodzie, i znów podpływać. W ten sposób oderwali żołnierzy od prac, zmuszając ich do skrycia się dla ochrony.
19. Pod uderzeniami wielu taranów spojenia głazów rozluźniły się i w murach powstawać zaczęły wyłomy, flota wtargnęła do portu, część żołnierzy macedońskich wdarła się na wieże opuszczone przez Tyryjczyków. Mieszkańcy miasta chronili się w świątyniach, albo zamykali bramy swych domów, wybierając dobrowolnie wyrok śmierci. Niektórzy rzucali się na wrogów, żeby nie zginąć bez zemsty, wielu weszło na dachy i atakowało Macedończyków kamieniami i wszystkim, co tylko wpadło im w ręce; Aleksander rozkazać zabić wszystkich z wyjątkiem tych, którzy schronili się w świątyniach, a domy puścić z dymem.
(…)
Za: L. Owczarek, Grecja. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z historii starożytnej, Kielce 1988, str. 168-170
A. Na postawie wiedzy źródłowej wyjaśnij, podczas jakiej wojny doszło do opisanych w źródle wydarzeń i kto był ich uczestnikiem.
B. Oceń organizację i jakość obrony obleganego miasta.
C. Wyjaśnij, w jakich okolicznościach doszło do zdobycia miasta przez wojska oblegające.